19 March, 2008

Keratan akhbar Metro - Pakar Madu Tualang

Ramai penulis buku dan majalah dari luar negara merakamkan kerjaya Pak LehSALLEH Mohd Noor, 80, mungkin tidak dikenali kecuali di kalangan penduduk Kampung Biak, Jitra, Kedah. Namun, Salleh yang lebih terkenal dengan panggilan Pak Leh itu sebenarnya dikenali sehingga ke luar negara seperti Amerika Syarikat kerana kepakarannya mengambil madu lebah di pokok Tualang yang mempunyai ketinggian sehingga 100 meter.Pak Leh yang berpengalaman selama 43 tahun memanjat pokok Tualang untuk mengambil madu lebah di sekitar hutan Pedu, Kedah itu berkata ramai penulis buku dan majalah dari luar negara merakamkan kerjayanya itu.Katanya, antara penulis itu ialah penulis Amerika Syarikat, Stephen Buchmann dan Diana Colin yang menghasilkan buku berjudul ‘The Bee Tree’. “Saya kurang pasti berapa jumlah majalah, buku atau berita mengenai diri saya yang tersiar di luar negara. Bagaimanapun, saya ada menyimpan 10 buku dan majalah yang diberi penulisnya ketika berkunjung semula ke rumah saya,” katanya.
Menurut Pak Leh, Disember adalah musim dia mengambil madu lebah dari pokok Tualang dan ketika itulah kemahirannya menjadi bahan tontonan.
Katanya, kerja mengambil madu lebah itu mencabar dan hanya yang benar-benar berpengalaman mampu melakukannya.“Kebiasaannya aktiviti itu dilakukan pada waktu malam dan sebahagian besar sarang lebah pula terletak di dahan yang berbahaya. Untuk memanjat pula, anak tangga buatan sendiri yang dipaku ke batang pokok digunakan dan ia perlu dilakukan dengan teliti dan berhati-hati supaya saya tidak terjatuh. “Apa yang saya lakukan dianggap menakjubkan dan disebabkan itu, mereka (penulis buku dan majalah dari negara luar) mahu menulis mengenai kisah saya,” katanya. Pak Leh berkata, penulis terbabit kebiasaannya bermalam di rumahnya untuk tempoh beberapa hari bagi merakamkan aktivitinya.“Mereka sanggup menunggu di bawah pokok Tualang sepanjang malam semata-mata mahu melihat dari awal hingga akhir kerja saya itu.“Ada antara mereka menjadi kenalan rapat saya sehingga sanggup datang semula untuk menyerahkan majalah atau buku yang dihasilkan,” katanya. Menurut Pak Leh, walaupun namanya tidak begitu dikenali di negara ini, tetapi melalui buku, majalah dan berita yang ditulis oleh penulis dari negara luar itu, sekurang-kurangnya dia membantu memperkenalkan Kampung Biak dan negara ini kepada dunia luar.“Berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada penulis terbabit, buku dan majalah yang dihasilkan mereka bukan saja dipasarkan di seluruh dunia, tetapi turut diagihkan di beberapa sekolah di Amerika Syarikat,”katanya.Pak Leh berkata, berdasarkan maklum balas yang diterima penulis terbabit, mereka menyifatkan madu lebah yang ada di hutan Pedu adalah terbaik di dunia.“Berdasarkan pengalaman saya, terdapat 200 jenis bunga di sekitar kawasan itu dan ia menyebabkan lebah dapat menghasilkan madu yang lebih baik dan berkualiti tinggi,” katanya.Pak Leh berkata, setiap kali tiba musim ‘memanjat’, dia memperoleh sehingga 20 tin madu lebah bersaiz sebesar tin minyak.Untuk setiap tin itu, ia dijual pada harga RM2,400, manakala untuk botol bersaiz 155 mililiter, harganya RM120.

No comments: