03 March, 2008

Fakta Madu

Di bawah adalah ringkasan pembentangan kertas kerja ketika Seminar Madu Lebah Kebangsaan baru-baru ini di Kota Baru, Kelantan.

Madu Lebah Tualang sebagai Antikanser
Oleh: Prof Madya Dr. Nik Soriani Yaacob, Universiti Sains Malaysia (USM)

Tahukah anda 1 daripada 4 kematian berpunca daripada penyakit kanser. Di malaysia,kanser payudara merangkumi 30% daripada kanser yang didiagnos pada wanita manakala kanser usus dan kanser paru-paru adalah paling lazim bagi lelaki.

Rawatan masa kini:

- Melibatkan pembedahan, kemoterapi dan radioterapi
Tujuan kemoterapi dan radioterapi-untuk membunuh sel kanser menggunakan drug sitotoksik, hormon @ radiasi dengan kos tinggi. Tetapi kesan sampingan lazim berlaku kerana drug ini tidak dapat disasarkan hanya kepada sel-sel kanser kerana sel-sel normal yang sedang membahagi pada kadar yang tinggi juga boleh termusnah. Rawatan radiasi juga boleh menyebabkan penghapusan sel-sel normal yang berhampiran sel-sel kanser yang dirawat. Lebih teruk lagi, sesetengah sel kanser menjadi rentan kepada rawatan yang diberi menyebabkan sel-sel ini tidak terhapus tetapi terus membahagi mengakibatkan kanser berulang.

Kajian penyelidik-penyelidik USM menggunakan madu lebah tualang

Kajian daripada mereka menunjukkan madu lebah tualang mempunyai pelbagai aktiviti antikanser. Sel kanser yang dirawat dengan madu menjalani proses apoptosis yang biasanya tidak berlaku pada sel-sel tersebut. Tambahan pula, madu lebah tualang dapat meningkatkan rangsangan kematian sel-sel kanser payudara oleh drug tamoxifen, iaitu 1 drug yang digunakan dalam kamoterapi.
•Proses kematian sel dirangsang melalui mekanisme pengisyaratan tertentu di dalam sel.•Saiz kanser payudara yang terbentuk dalam tikus makmal-mengecil,membesar dengan lebih perlahan @ tidak terbentuk lagi, lewat berbanding tikus yang tidak diberi madu tualang.•Pengurangan saluran darah ke lokasi kanser boleh menyekat pertumbuhan sel kanser.•Peningkatan jumlah sel imun di keliling sel-sel kanser boleh merangsang pembunuhan sel kanser oleh sistem imun.•Kajian tersebut menunjukkan potensi madu tualang sebagai suplemen dalam terapi kanser.


Madu dan Rawatan Kelecuran
Kajian: Universiti Sains Malaysia

Madu lebah telah lama digunakan dalam rawatan secara tradisi untuk luka dan melecur. Madu,gris (lemak) dan kain tiras adalah pembalut luka yang paling kerap digunakan bagi rawatan luka oleh masyarakat Mesir Purba. Madu dipercayai berkesan dalam merawat jangkitan bakteria pada luka. Ianya sangat hipertonik & dapat membunuh bakteria dengan kaedah kecutan osmotik selain dari menyedut cecair dari luka.

Kajian santifik membuktikan madu mempunyai aktiviti antibakteria. Kajian juga menunjukkan madu mampu mempunyai aktiviti menghalang radangan. Kesan keseluruhannya adalah mengurangkan jangkitan & meningkatkan kemampuan luka untuk sembuh.


Madu Lebah & Kesihatan Reproduktif Lelaki
Oleh: Dr Mohaneem Mohamed,Pensyarah kanan Jbtn Fisiologi-USM

Kesihatan reproduktif lelaki selalunya dikaitkan dengan kesuburan lelaki dalam menghasilkan anak @ zuriat. Pada lelaki organ reproduktif lelaki yang penting adalah testis, epididimis,kelenjar prostat, kelenjar vesikel semen & zakar.

Di india, terdapat amalan dalam perkahwinan tradisional mereka bahawa pengantin lelaki diberi madu lebah untuk meningkatkan stamina. Di Great Britain, madu diperam menjadi arak yang dinamakan 'Mead' & terdapat amalan oleh pengantin lelaki & perempuan yang mengambil madu dan mead tersebut pada beberapa minggu pertama perkahwinan. Di Malaysia pula, terdapat amalan tradisional di mana madu lebah di ambil bersama bahan lain seperti buah kemiri, bawang merah, rempah ketumbar & telur ayam.
•Ia dipercayai untuk meningkatkan air mani, meningkatkan tenaga seksual serta mengelakkan air mani cepat keluar.
kelebihan madu tualang dikuatkan lagi melalui kajian ke atas tikus jantan normal yang telah menunjukkan bahawa:

•Pemberian madu dari Palestin dan Malaysia masing-masing selama 3 dan 4 minggu telah meningkatkan bilangan sperma.
Kajian dijalankan pada tikus jantan yang didedahkan kepada asap rokok pula, hasilnya:

•Pemberian madu tualang dari Malaysia telah meningkatkan peratus tikus jantan yang berupaya untuk memindahkan sperma kepada tikus betina (mengawan) dan seterusnya berupaya menghasilkan anak.
•Peningkatan pada paras testoterone dan bilangan sperma yang dihasilkan serta pengurangan peratus bentuk sperma yang tidak normal.
•Paras antioksidan di dalam testis tikus meningkat dan kesan toksik ke atas sel pada testis juga berkurang.
•Ini menunjukkan pemberian madu lebah dapat mengurangkan kesan toksid asap rokok ke atas kesihatan reproduktif tikus jantan.


Madu & Penyakit HIV
Oleh: Dr Wan Nazikarah, Jbtn Farmakologi-USM

'Human ImmunodeficiencyVirus' atau dikenali sebagai HIV adalah sejenis virus yang menyerang manusia. Ia mula dikesan pada awal 80' an. Pada waktu itu,HIV mula membiak di dalam badan dan melemahkan sistem pertahanan badan (imuniti) pesakit. Lama-kelamaan sistem pertahanan badan dilumpuhkan sepenuhnya oleh virus HIV menyebabkan badan tidak berupaya untuk mempertahankan diri dari serangan kuman-kuman lain.

Madu terkenal dengan khasiatnya yang pelbagai seperti meningkatkan sistem pertahanan badan, mempunyai antioksidan yang tinggi. Pengambilan madu setiap hari dapat meningkatkan 47%kepekatan vitamin C di dalam darah. Pesakit HIV boleh mendapat manfaat dengan mengambil madu setiap hari di mana madu berfungsi meningkatkan imuniti (sistem pertahanan badan) pesakit.


Madu & Diabetis/ Kencing Manis
Oleh: Dr Mohd Suhaimi

Ramai pesakit kencing manis takut nak makan madu. Ubah mentaliti anda. Madu bagus untuk kencing manis!!!!

Kenapa madu bagus? Madu mempunyai GI yang rendah dari makanan karbohidrat seperti nasi putih, roti putih, dan kentang bakar. GI ialah faktor ukuran kesan peningkatan gula dalam darah oleh makanan.

Dalam kajian yang melibatkan tikus yang diaruh menjadi penyakit kencing manis, tikus yang diberi madu mempunyai paras oksigen yang lebih rendah berbanding tikus yang tidak diberi madu. Penggunaan madu oleh pesakit kencing manis dapat membantu mengawal penyakit dan kemungkinan dapat memlambatkan penghasilan komplikasi


Madu yang dihasilkan oleh lebah-lebah adalah "Penawar bagi pelbagai jenis penyakit". Ibnu Sina (Pakar Perubatan Islam, 980-1037 Masihi) telah menulis dalam bukunya "Qanun - Fit - Tib" telah menyebutkan "Berdozen-dozen aduan ubat yang menggunakan Madu Lebah".


Apis atau lebah merupakan satu ciptaan Allah swt dan dikenali kerana madunya. Ia terkenal kerana sebagai satu kelompok masyarakat ia amat berdisiplin dan rajin berusaha dan hasilnya, ia dapat mengeluarkan sesuatu yang mempunyai 1001 khasiat sehingga dalam Al Quran Allah swt. telah mengabadikan satu surah untuk makhluk ini iaitu surah (Al-Nahl) atau Lebah.
Dalam surah ini, Allah swt telah berfirman :-

Firman Allah: (Q:16:68-69)

Maksudnya: "Dan tuhanmu memberi ilham kepada lebah "hendaklah engkau membuat sarangmu pada gunung-ganang,dan pada pokok-pokok kayu, dan juga pada bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. "Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai) serta turutlah jalan-jalan peraturan tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu"(dengan itu ) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit)sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang berfikir.



AWAS!!!
Jangan terpedaya dengan tipu helah penjual madu tiruan yang mengatakan madunya tulen dengan menguji pelbagai cara tanpa bukti yang nyata seperti semut tidak makan madu, letak dikuku, di mancis, di piring, madu tulen pekat dan sebagainya.
Bukti yang nyata boleh terbukti dengan cara mengujinya di makmal yang diiktirah oleh kerajaan.

No comments: